Изготвил статията: Михаела Георгиева
ерготерапевт, ЦСОП - Варна
Социално включване
Средата има значение за включване и участието на децата в дейности. Ролята на родителите е решаваща. Социалната среда е представена от семейство, връстници/приятели и в общността. Тя подсигурява на децата безопасен, подходящ и подкрепящ достъп до околната среда. Детето трябва да функционира ефективно в различен контекст-в дома и извън него, училището, здравна услуга и др. Околната среда предоставя множество стимули за развитие, но същевременно може да е бариера за социалното му включване. Важна е връзката с природата, която трябва да бъде поощрявана и осигурявана.
Уменията за общуване, които децата развиват през детството, са от голямо значение за взаимодействието им с връстници и възрастни. Те са необходими за формиране на приятелства и успешно участие в ежедневни дейности. Общуването е комуникация (вербална и невербална), поведение, отношение, емоция, обща дейност/игра.
Изграждането на социалните умения започва още от раждането. Детето активно взаимодейства с хората, които се грижат за него. Чрез общуването си с родителя, то започва да се учи и да развива своята социална компетентност. Тези умения, като част от развитието на децата, са важни, защото им позволяват да създават приятелства, да бъдат добри, да споделят играчки, да изчакват, да се радват на компания, различна от тази на мама и татко. Чрез имитация на възрастни и моделиране, игра, както и в учебния процес, децата учат и практикуват социалните и комуникативните си умения, необходими за ангажиране в дейности.
На детските тържества има почерпка, песни, танци и много игри. На тези събития най-важното е децата да се забавляват. Но това за тях е едно емоционално изпитание на комуникацията, поведението и отношението.
Децата, които имат нарушения в общуването трудно или изобщо не инициират контакт с възрастни и връстници. Имат емоционални и поведенчески прояви. Някои от тях предпочитат индивидуалната игра и не се включват в групови дейности. Не споделят своите играчки, но не разбират защо не могат да вземат чуждите. Трудно заучават правила.
(!) Играта е основният начин, по който децата общуват. Това е естественият метод, с помощта на който детето опознава заобикалящия го свят, придобива умения за общуване и социализация. За да научим детето на това, трябва много да играем с него, да го включваме в групови занимания,където малко или много ще се наложи да му помагаме.
Независимо, че децата срещат трудности, не трябва да им се отнема правото да общуват. Точно НИЕ(родители, терапевти и учители) сме хората, които ще им помагаме и ще ги подкрепяме.
Насоки:
-------------------------------------------
Използвани източници:
1. МЕТОДИЧЕСКО РЪКОВОДСТВО „Ранна интервенция на уврежданията
чрез създаване на Център за ранна интервенция на уврежданията“