Изготвил: Михаела Георгиева
Ерготерапевт, ЦСОП-Варна
Играта
Играта е идеална възможност за родителите да опознаят света на своите деца и да разбират по-добре техните чувства и действия. В игра с детето си възрастните виждат света през неговите очи. Взаимно споделят внимание и емоции.
Играта, подкрепена от възрастни, подпомага подготовката на детето за детската градина и училището. Тя е основният начин, по който децата общуват. От самото си раждане детето е потопено в света на играта. Това е естественият начин, по който то учи. С помощта на играчките детето опознава заобикалящия го свят, придобива умения за общуване и социализация, и се подготвя за дейностите от ежедневието.
С времето играта търпи развитие, разнообразява се и се усложнява, преминава в различни етапи. В нова ситуация и с нов партньор(дете или възрастен)тя е различна. В съвместната игра децата се научават да споделят своите играчки, да спазват правила, да изчакват реда си, да си сътрудничат и да помагат на другите. Самостоятелната игра, където се манипулира с играчка, преминава в споделена игра с родител- да я подава на възрастния, за да установи с него контакт. Появяват се провокация и имитация, познавателният елемент в играта, потребността от ритъм, музика, рисуване. С развитието на детето то включва в играта си реч, фантазия и се наблюдава социална активност. Ако е налице някакво нарушение на детето, то проличава най-забележимо в играта.
ИГРАТА Е: |
|
УРОК |
ВЪОБРАЖЕНИЕ |
СВОБОДА |
МОТИВАЦИЯ |
ЕМОЦИЯ |
ЗАБАВЛЕНИЕ |
(!) ОБЩУВАНЕ |
Игри от 4-12 месеца |
|
Манипулативна игра |
Възниква около 4-5 месец. Действия с играчки,достъпни предмети и частите на тялото-хващане, почукване, разглеждане, лапане, разклащане, прехвърляне от едната ръка в другата. Така бебето изследва сетивните свойства на предметите. |
Ритуализирана игра |
Появява се около 6 месец. Взаимосвързани действия между детето и възрастния-манипулации с предмет, издаване на звукове и други. |
Игри от 1-3 години |
|
Предметна игра |
Възниква в края на първата година.Използване на предметите, според тяхната функция и свойствата. |
Сюжетно-ролева игра |
Появява се след втората година. Пресъздават се сюжети от ежедневието. Обясняват се действията на персонажите. Използва се много въображение. |
Игри в предучилищна възраст |
|
Творчески игри |
Самостоятелни и свободни игри.Създават се от играещите и пресъздават човешките взаимоотношения и дейности. Сюжетно-ролева, игра-драматизация и конструктивна. |
Игри с правила |
Състезателен характер, с победител-подвижни, музикални и др. |
Насоки
Децата, които срещат трудности в игровия процес най-често са зависими от някой друг,който да им даде мотивация, да играят. Те се затрудняват в изследването на предметите(сетивната информация, която носят), използването им по предназначение, във включването на въображаем и творчески елемент в играта, в споделянето на играчка/ дейност с останалите, в общуването, в изразяването на емоцията, която носи играта. „ДА СЕ НАУЧИМ ДА ИГРАЕМ!”- за да се научи детето да играе, задължително и родителят трябва да умее, и да се включи в процеса. Вие сте първото му другарче, което ще му покаже заобикалящия свят.
-------------------------------------------------
Използвани източници:
1. МЕТОДИЧЕСКО РЪКОВОДСТВО „Ранна интервенция на уврежданията чрез създаване на Център за ранна интервенция на уврежданията“;