Автор на статията: МИХАЕЛА ГЕОРГИЕВА ерготерапевт ЦСОП Варна
Дейности от самообслужването За много родители тези дейности са област от ежедневието с голяма важност. Да не забравяме, че децата може да не виждат никакъв смисъл от това или за тях да е плашещо. Трябва да мотивираме детето да вземе участие, като направим дейностите забавни и ги прилагаме чрез игра.
КЪПАНЕ |
|
Затруднение |
|
l Температура в банята |
Убедете се, че банята е топла и удобна. |
l Звукова среда |
Пуснете запис на музика или любима приказка. |
l Огледала |
Покрийте ги, ако създават затруднения. |
l Осветление |
Омекотена светлина, крушки с различни цветове. Може би флуоресцентното осветление създава трудности. |
l Плочки или фигури на стената |
Покрийте ги с плат или рисунки. |
l Пара в банята |
Пуснете водата, първо студената, и оставете парата да спадне, преди да доведете детето в банята. |
l Подът |
Използвайте голяма постелка за баня, ако няма килим, или перяща се покривка с познати герои. |
l Мирисът |
Направете опит с различни ароматизатори в банята, като използвате масла или парфюмирани свещи. Или опитайте без миризми в банята. |
l Шумът на водата |
Подгответе ваната, преди да отидете в банята. |
l Липса на интерес |
Окачете подвижни висящи играчки над ваната, плуващи такива или вземете любими играчки/предмети в банята с вас. |
l Страх от водата |
Започнете с празна вана, като само стоите в нея и след това излезете отново. Ако това успее, започнете процеса с много малко количество вода, налята вече във ваната. Постепенно увеличавайте количеството на водата, но много бавно. Някои деца коленичат, но не сядат във ваната, приемете това. |
l Ваната е хлъзгава. |
Използвайте нехлъзгаща се подложка, възглавнички за вана, ръкохватки от двете страни на ваната. Опитайте с пластмасова седалка или столче във ваната. |
l Не харесва да е повдигано. |
Намерете нещо, което да използвате като стъпало. |
l Направете ваната интересна. |
Инициали за вана или играчки, закачени отстрани на ваната, интересни съдове, например сита или бутилки, опитайте вана с пяна или оцветете водата. |
l Температурата на водата |
Променяйте я – някои деца могат да предпочитат много хладка вода. |
l Не обича сапуна. |
Опитайте с течен сапун и сапунени животни, цветя и т.н., или изобщо без сапун, за да започнете. Опитайте сапуни с различни аромати. |
l Плаши се от душа над него/ и че може водата да в очите. |
Оставете го закачен или го отстранете. Ако могат да боравят с него, уверете се, че водата няма да стане изведнъж студена или гореща. |
l Плаши се от тъканта на гъбата за триене. |
Опитайте различни материи, например тензух, мек плат, жарсе, гъба. |
l Плаши се от височината на възрастния. |
Коленичете, за да сте на нивото на детето. |
l Не иска да седне. |
Приемете да се къпе право, като поощрявате детето да коленичи, след като са минали няколко седмици. Поставете стол във ваната. |
l Плаши се от крановете или отраженията върху тях. |
Покрийте ги с кърпа. |
l Плаши се от гореща вода. |
Дайте на детето да опита водата, преди да влезе в нея. |
l Плаши се от мътна вода-не може да види частите на тялото си. |
Поддържайте водата бистра. |
l Плаши се от водата във ваната, изтичаща в канала. |
Изведете детето, преди да изпразните ваната. |
l Не иска да излезе от ваната. |
Накарайте вашето дете да разбере, че времето за къпане свършва, например „след пет минути е време да излизаш от ваната”. Не го грабвайте, за да го извадите. Извадете тапата и изпразнете ваната, докато то е в нея. Първо извадете играчките. Предложете нещо интересно, например вечеря, интересно видео. Използвайте кърпи с картинки. Загрейте кърпите. |
l Плаши се да е увито в хавлията (задушава се). |
Използвайте малка хавлиена кърпа или, ако е топло, оставете го да изсъхне без избърсване. |
l Плаши се от материята на хавлията. |
Не я използвайте. |
l Не иска да си мие главата. |
Водата или сапунът в очите са тези, които ги плашат. Може да опитате с лента на челото. Някои деца предпочитат да стоят на стол с глава наведена назад. Сухите шампоани са по-слабата алтернатива. |
Препоръки за къпането:
МИЕНЕ НА РЪЦЕТЕ И ЛИЦЕТО |
|
Затруднение |
Решение |
l Не обича мивката или крановете.
|
Друга мивка, леген за измиване(може би в друга стая) или ярко оцветен леген. |
l Не обича сапун. |
Това може би са мирисът, формата, цветът, материалът. Опитайте с различни видове сапун(течен, с различни цветове, без мирис, вана с пяна, малък/голям сапун, с форма на герои или животни).
|
l Не харесва гъбата за триене.
|
С картинки, памучни и други материи. |
l Не харесва водата. |
Опитайте с оцветена вода, пяна. Използвайте водни играчки. |
l Не харесва хавлиената кърпа. |
С различни картинки или от друга материя. |
Препоръки за миенето на ръцете и лицето: Моделирайте дейността съобразно вашето дете, за да му покажете какво да прави. Отбелязвайте малките стъпки и бъдете готови да приемете дори само потапянето на ръцете във водата като начало.
МИЕНЕ НА ЗЪБИ |
|
Затруднение |
Решение |
l Не харесва четката за зъби.
|
Опитайте с различни цветове/ форми и материи(мека или твърда). Сложете парче плат/гъбка върху дръжката или да е гумена, за по-добър захват. Пробвайте музикална четка или електрическа. Позволете на детето само да избере своята четка за зъби. |
l Не иска да сложи четката за зъби в устата. |
Опитайте с игра на влакове / тунели/самолети. Използвайте четката без паста за зъби, суха четка, прах за зъби. |
l Не харесва паста за зъби. |
Опитайте с различен цвят, вкус. Потопете четката във вода за уста. Пробвайте с прах за зъби. Дайте на детето да избере. |
l Смукане на четката за зъби. |
Оставете детето първоначално да изяде много паста за зъби. Не настоявайте да плюе след миенето на зъбите. |
l Детето не иска да си четка зъбите, когато четката за зъби е в устата му. |
Внимателно опитайте ръка върху ръка. Използвайте за него огледало, за да се вижда. Подкрепяйте главата на детето с ръката си. Променете своето положение – отпред ли отзад. Поощрете детето да четка вашите зъби. |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Използвани ресурси:
1. Живот с аутизъм, Brenda Hatton