ЦСОП - град Варна
център за специална образователна подкрепа

Сензорна терапия и ерготерапия

 

 

Автор: АННА ДИНЧЕВА

            сензорен терапевт,

            завеждащ Комплексната програма по Ерготерапия и сензорна терапия

            към РЦПППО София-град

 

 

Сензорна терапия и ерготерапия

Сензорно-интегративната терапия по Ayres има за цел да подобри способностите на детето да си взаимодейства с предмети и пространствени  дадености в постоянно променящата се среда. И по-конкретно....

 

  • Нормализиране на сензорната преработка
  • Промяна в нивото на възбудата
  • Влияние върху вниманието
  • Мотивацията като „двигател” за дейности
  • Иницииране на идеацията
  • Подобряване на двигателното планиране
  • Организиране на поведението

 

Практични съвети

 

  • Бъдете ясни, категорични и системни в изискванията си към детето /еднакви изисквания и подход от всички работещи с детето-екип, родители и др./
  • Детето със СИД е на първо място ДЕТЕ- то трябва да прави това, което и неговите връстници, самостоятелност, самообслужване
  • Всяко дете с аутизъм/СИД е уникално и различно- редно е средата да се напасне към него, а не обратното
  • Колкото по-добре познавате детето, толкова по-лесна и ползотворна ще бъде работата ви с него /често то ще ви праща сигнали, които могат да бъдат сбъркани с проява на лош характер или прищявка, а в същност са пряко свързани с физически дискомфорт, сензорно пренатоварване или невъзможност да се справи/разбере/
  • Кратки, ясни и точни инструкции /децата с аутизъм и СИД най-често имат сериозно затруднение в преработката на слуховата информация и най-вече декодиране на речта, дългите, абстрактни и разширени инструкции/фрази са трудни и/или напълно неразбираеми за детето/
  • Структурирайте средата, така че да бъде приятна, полезна и разбираема за детето /често при децата с аутизъм и СИД зрителната система е водеща и приориретно възприемат нова информация през нея/ използвайте визуална подкрепа под формата на снимки, картини и/или пиктограми за да познава детето средата, да може да изразява желанията/нуждите си и да работи самостоятелно следвайки вашите инструкции
  • Използвайте силните страни на детето – всяко дете МОЖЕ нещо- има интереси, талант в определена област или просто нещо, от което се мотивира. Силните страни на детето ще бъдат ваш пръв „помощник“ и „силно оръжие“ в съвместната ви работа
  • Работете ЗАЕДНО – водете се от идеята, че детето е „комплексна система“, върху която оказват влияние множество фактори от средата – СЕМЕЙСТВО, ПРИЯТЕЛИ, УЧИТЕЛИ, СПЕЦИАЛИСТИ И ТЕРАПЕВТИ трябва да мсилят и работят в една посока. В противен случай, целите, коитро си поставите, ще бъдат трудно постижими.