ЦСОП - град Варна
център за специална образователна подкрепа

Нарушения на сензорната интеграция

 

Автор: АННА ДИНЧЕВА

            сензорен терапевт,

            завеждащ Комплексната програма по Ерготерапия и сензорна терапия

            към РЦПППО София-град

 

Сензорна интеграция

Сензорната интеграция е неврологичен процес, при който всички сетивни стимули от заобикалящия ни свят и от нашето собствено тяло се преработват, анализират, интерпретират, така че да можем да реагираме адекватно на физическите и социални ситуации, в които попадаме всеки ден / час/минута/. Този процес е неосъзнат /така както дишане, ходене и мн.др./, но е основополагащ фактор в ранното детско развитие. Дългият път, който детето изминава от утробата до структурираната среда в детската среда, е свързан основно с трупане на опит-сензорен, социален, емоционален и т.н. От това кака детето възприема тялото си, физическите компоненти на средата /хора, предмети, причинно-следствени връзки между тях/, зависи как ще взаимодейства с нея /как ще играе, общува, и т.н./.  Подобно на процеса на изграждане на къща, бебето поставя основите на бъдещите си способности, трупайки сензорена информация /тактилна, слухова, зрителна, проприоцептивна, вкусова, обонятелна, вестибуларна и т.н./, въз основа на която опознава тялото си, света и хората около себе си и това как да манипулира средата.

 

Нарушения на сензорната интеграция

Сензорно интегративна дисфункция (СИД)

Подобно на функционирането на зъбните колела, когата е засегнат дори един компонент от системата /един сензорен канал/ по отношение на преработака и анализа на сетивната информация, това дава оказва пряко влияние върху всички останали компоненти и върху цялостното функциониране. Ето защо при наличие на проблем в процеса на преработка на информацията постъпваща по сетивните канали, говорим за сензорно-интегративна дисфункция. Този дисбаланс в обработката на сетивната информация, в зависимост от степента и сетивните канали, които са най-силно засегнати, дава пряко отражение върху функционирането на детето

  • Игра
  • Общуване
  • Езикови умения
  • Хранене
  • Сън
  • Адаптация

При СИД е важно да знаем:

  • Това е нарушение в процеса на обработка и организация на информацията
  • Дисфункция, а не липса на функция /всички сетивни канали са физиологично съхранени/
  • Сетивните канали работят, но не комуникират ефективно помежду си
  • Не задължително означава умствена изостаналост и не понижава IQ

 

Къде можем най-често да срещнем СИД:

  • Аутизъм
  • ХДВ
  • Генетични синдроми
  • ДЦП и други неврологични
  • Обучителни трудности
  • Нарушения в езиковото развитие
  • Емоционални и поведенчески разстройства
  • Недоносени деца
  • Деца от институции

Често срещани симптоми

  • Тревожност
  • Необичайна реакция на стимули
  • Агресия/автоагресия
  • Ограничени праксисни възможности
  • Поведенчески проблеми
  • Обучителни трудности

 

Основни проявления на СИД 

  • Свръхрегистриращ тип - наблюдава се необичайна, силна реакция /защита, бягство, избягване/ на незаплашващи стимули от ежедневието, на които често дори не бихме обърнали внимание
  • Хипорегистриращ тип - налице е забавена реакция или често липса на такава дори при наличие на интензивни стимули /забавена реакция на болка и съответно поведение застрашаващо собственото здраве/
  • Търсене на стимули - често децата със СИД / основно деца с аутизъм/ буквално изпитват сензорен „глад“ и непрекъснато търсят стимули в заобикалящата ги среда /постоянно са в движение, налице е стереотипно поведение и автостимулации/

 

 Маркери в бебешка и ранна детска възраст

  • Забавяне в двигателното развитие асиметрия в стойката на тялото
  • Нежелание да се гушка и да бъде докосвано
  • Изключително силно нарушение на съня
  • Проблеми със сукане, преглъщане, пиене, хранене
  • Атипични реакции към безвредни стимули в допълнение към хипер-или хипоактивност

 

Маркери в предучилищна и ранна училищна възраст 

  • Забавяне в двигателното развитие
  • Несръчност
  • Необичайно поведение: агресия, регрес
  • Лоша стойка
  • Нощно напикаване/Страхови състояния
  • Слаба памет
  • Липса на концентрация
  • Обучителни нарушения, непродуктивност
  • Забавено развитие на речта

 

 Детето със СИД в детската градина/училище

  • Средата- важно е физическата среда да бъде структурирана и съобразена със специфичните сензорни нужди на детето. Свръх регистриращото дете се нуждае от изчистена среда с дозирано количество стимули съобразени с нуждите му, хипорегистриращото дете търси интензивни стимули, които да му носят достатъчно сетивна информация и средата трябва да му ги предоставя.
  • Екипът – детето със СИД се нуждае от мултидисциплинарен екип за подкрепа /учител, логопед, психолог, ерготерапевт, родител и др./
  • Учебният материал- задачите, които се поставят на детето, както и начинът на предоставяне на новата информация, трябва да бъдат съобразени с начина по, който детето преработва информацията, както и със засегнатите сетивни системи /силни и слаби страни /
  • Материалите- важно е материалите, с които децата играят и учат да носят достатъчно и адекватна информация за всяко едно дете като се следват базисните принципи свързани с безопасност и адекватност /по отношение на размер, цвят, материал и д.р./.
  • Помощни средства- след оценка на индивидуалните потребности е важен подборът на помощни средства, които да подпомагат процеса