ЦСОП - град Варна
център за специална образователна подкрепа

Хайде да играем пак!

 

Изготвил статията: Михаела Георгиева

                         Ерготерапевт, ЦСОП-Варна

 

Основни характеристики на средата по време на игра:

* Безопасност и удобство;                                                                                                                                   

* Отделен кът за игра,различен от тези за хранене/почивка/учене;                                                                                                                  

* Достъпност до играчки и материали;                                                                                   

Разнообразие;                                                                                                                                     

Възможности за проява на креативност;                                                                                         

* Предоставя сензорни стимули;                                                                                                           

* Разкрива предизвикателства;                                                                                                            

* Предоставя възможности за социални взаимодействия;

 

Игри  и дейности за придобиване на сетивен опит

  Тези занимания предоставят сензорната информация, от която всяко едно дете се нуждае, за да се развива- тактилна, слухова, зрителна, проприоцептивна, вкусова, обонятелна, вестибуларна.  Детето може да играе самостоятелно или с възрастен. Игрите могат да се усложняват, в зависимост от възрастта и целите.

* Игра „Търсене на съкровища”- в една кутия с боб/леща/ориз/грис и др. сложете малки играчки,които детето трябва да извади.            

* Моделиране с пластилин, кинетичен пясък. Може да си направите и тесто, което да оцветите.                                                                                

* В кутия/ торбичка от плат сложете малки предмети с различна повърхност, материя. Детето трябва да ги описва(преди или след като ги извади). Помагайте!                                                                                                                                                            

* Рисувайте с пяна за бръснене (върху гладки и грапави повърхности), с боички. Може да изписвате букви и числа. Оцветете пяната за бръснене за по-голямо забавление и творчество.                                                                                                                         

* Изсипете върху голям поднос, по ваш избор, пясък/грис/захар. С пръст детето да изписва букви и числа, да рисува.             

* Включвайте в играта колкото се може повече естествени материали - растения, пръст, пясък, камъчета, вода, храна. àАпликации, ролеви игри(„готвачи” „ търсачи на съкровища” и много други).                                                                                                                     

* Направете на детето, у дома, тактилни килимчета, по които да стъпва(нека да има по-голямо разнообразие от повърхности и материи). Насърчавайте го да ходи босо, там където е възможно.                                                                                                 

* (!)Ако детето не обича да се цапа, започнете с междинен вариант- сложете различни тактилни материали(зърнести, меки, гелообразни ) в плик. Така то ще усеща движението и ще наблюдава, без да се цапа.

* Игри с пързаляне, люлеене, катерене, скачане,балансиране, преминаване през тунели за проприоцептивна и вестибуларна сетивна информация. Създайте си собствени игри с препятствия(вкъщи и навън).                                                                                                   

* Игра „Прахосмукачка” - Хванете краката на детето, а то с ръцете си да се придвижва напред. Сложете любима играчка пред него, за мотивация.   

* Игра „Палачинка” - С помощта на одеало/ гимнастическа постелка завивайте  детето бавно, задръжте за кратко/притиснете тялото и отново го върнете в първоначална позиция. 1-2 пъти на ден, според поведението на детето или като почивка. Игра „Сандвич”-нека детето легне между два дюшека или възглавници.Задръжте и притиснете тялото. Не прилагайте силен натиск и резки движения.                                                                                                                                                  

Игри с гимнастическа топка:

1) Поставете детето по корем и търкаляйте напред-назад(ръцете да достигнат пода). Може да се съчетае с тактилна игра-сложете пред него боб/леща/пяна за бръснене… и всеки път, когато се търкулне напред да ги докосва. Или любим предмет, топки, които да взема и да пуска в кош.

2) Като играта „прахосмукачка”, но тук детето е по корем на топката. Стимулирайте го да държи ръцете си изпънати и да се движи, като трябва да достигне някаква цел.

3) Детето да скача седнало върху топката. Пляскайте за „пет”-комуникативен елемент на дейността или си подавайте топка. Ако е необходимо ще се придържа за кръста. Може да седнете зад детето и заедно да скачате-ще усеща сигурност с тялото си.

4) С гимнастическата топка може да правите и масаж на детето(легнало по корем). Прилагайте бавно дълбок натиск на двете половини на тялото, първо лявата от долу нагоре, после дясната.                       

Масаж на ръцете и пръстите - Използвайте малки бодливи топки или специални масажори.                                                                                                                   

Игри за развитие на двустранната координация - Това е умението децата да използват едновременно двете си ръце/двата крака или двете половини на тялото, за игра и ежедневни дейности:

1) Игра „Дай пет”;

2) Игра „Ръка-краче“- Детето е легнало на пода по гръб, с лявата ръка  дава 5 на дясното стъпало, след това обратното /бройте поне до 5 пъти на всяка страна/;

3) Пукане на сапунени балони с две ръце едновременно;

4) Апликации с накъсване на хартия/памук/прежда,с рязане и лепене;

5) Моделиране с две ръце, разточване;

6) Свирене на барабан, акордеон;

7) Хващане на топка с две ръце;

8) Дърпане на въже с две ръце;

9) Скачане;

10) Каране на колело/плуване/катерене...;

11) Нанизване:

12) Връзване на обувки и много други!

http://logopedi.bg/2019/11/04/%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%8F/

* Домашно приготвената храна носи уханието на уют и сплотеност. Позволете на детето да участва в приготвянето й, стимулирайте го и да опитва. Тук се активират вкусовите рецептори и обонянието.                                                                                              

Разходките в парка и сред природата ни дават онзи любим цветен аромат.                

Масаж на оралната мускулатура - ако детето постоянно търси какво да дъвче или консумира главно твърда храна.

* Слушайте музика, според потребностите на детето, и танцувайте-това помага и за ритъм/координация. Четете много приказки-за концентрирано слушане, въображение, комуникация. Създайте си игра за проследяване за шума, както и за познаване „кой предмет/животно какъв звук издава”. Музикални инструменти и играчки.

* Сапунените балони са много подходящ зрителен стимул-цветни, интересни за проследяване и забавление. За същата цел използвайте и самолетчета, светлина от фенерче.                                                                                                                                             

Игри с цветни и светещи играчки, предмети.       

                                                                                            

Двигателни игри

  Всеки родител има любима игра от детството, която да изиграе отново със своето дете. Децата формират двигателна култура, груповите игри ги учат да общуват, да изчакват ред, да си сътрудничат.

* Криеница.                                                                                                                                     

Скачане на ластик/на въже.                                                                                                               

Игри с топка - хвърляне и подаване, ритане(ако детето все още се учи на тези умения-започнете с балон).                                           

„Дама” „Кралю порталю”и други.                                                                                                                                     

„Музикален стол“- столовете винаги са с един по-малко от участниците. Под звуците на музика децата обикалят около подредените в кръг столове, а спре ли да свири, те бързичко трябва да намерят къде да седнат.                                                                 

Имитиране на животни - показвайте на детето как се движат различните животни, нека то да повтаря движенията.                                                             

* Игри с препятствия.                                                                                                                                           

Общоразвиващи упражнения за цялото тяло, вкъщи и навън.

 

 

Игри, развиващи когнитивните умения

* Игри за сортиране на предмети по даден признак-цвят, форма, големина, предназначение, материал.                                                                                                                     

* Игри за съотнасяне

* „Виждам, виждам – избирате си един предмет, който се вижда ясно в стаята, където сте, и казвате „Виждам, виждам нещо с буквата П“. Целта на детето е да познае намисления от вас предмет. Игра, подходяща и за натрупване на речников запас.                                                                                                                                         

* Психомоторни упражнения - Седнете на масата срещу детето и му показвайте различни движения с двете ръце. Нека то да ги повтаря.    

* Игри за вгнездяване.                                                                                                                                   

* Игри за симетрия. Залепете на пода или на масата цветно тиксо. От едната страна направете различни фигури от цветни клечки. От другата страна на лентата, детето трябва да повтори същата фигура.                                                                                                                            

http://purvite7.bg/zanimatelni-igri-za-razvitie-na-detskoto-mislene/?fbclid=IwAR2g-VoW4cQwj5rK1oKCCvKrYdElLANJBOipynh4MCmHC2VeXXmwjWeNBsM

 

Семейни дейности и игри

  Включвайте децата в семейните задължения. Нека те да усвояват полезни умения, да се учат на общуване и да бъдат по-самостоятелни. И не забравяйте да запечатвате емоциите със снимки.

* Домакински задължения - чистене, пране( на ръка), простиране, сгъване и прибиране на дрехите, подреждане на играчките.

Готвене - заедно с детето приготвяйте различни вкусотии.Давайте му да бели, да реже(според възрастта), да меси тесто, да разбърква, да пресипва, да смесва продуктите.

* Работа в градината - така детето ще е по-близо до естествената среда.

* Пазаруване.

* Развлекателни игри-с роли, с препятствия и трасета, песни и танци, със състезателен характер,театър.

* Гледане на видео заедно, разглеждане на снимки, четене и разиграване на приказки.

* Разходки в парка, в гората.                                                                                        

Грижа за домашен любимец.                                                                                                                   

Вашата любима семейна игра/дейност………………….

 

---------------------------------------------------

Използвани източници:

1. "Ерготерапия в педиатрията" Петя Минчева

2. "Сензорна диета" Анна Иванова