ЦСОП - град Варна
център за специална образователна подкрепа

Да се научим да бъдем чисти

 

Автор на статията: МИХАЕЛА ГЕОРГИЕВА 

                          ерготерапевт ЦСОП Варна

 

Дейности от самообслужването

За много родители тези дейности са област от ежедневието с голяма важност. Да не забравяме, че децата може да не виждат никакъв смисъл от това или за тях да е плашещо. Трябва да мотивираме детето да вземе участие, като направим дейностите забавни и ги прилагаме чрез игра. 

 

КЪПАНЕ

Затруднение

 

l Температура в банята

Убедете се, че банята е топла и удобна.

l Звукова среда

Пуснете запис на музика или любима приказка.

l Огледала

Покрийте ги, ако създават затруднения.

l Осветление

Омекотена светлина, крушки с различни цветове. Може би флуоресцентното осветление създава трудности.

l Плочки или фигури на стената

Покрийте ги с плат или рисунки.

l Пара в банята

Пуснете водата, първо студената, и оставете парата да спадне, преди да доведете детето в банята.

l Подът

Използвайте голяма постелка за баня, ако няма килим, или перяща се покривка с познати герои.

l Мирисът

Направете опит с различни ароматизатори в банята, като използвате масла или парфюмирани свещи. Или опитайте без миризми в банята.

l Шумът на водата

Подгответе ваната, преди да отидете в банята.

l Липса на интерес

Окачете подвижни висящи играчки над ваната, плуващи такива или вземете любими играчки/предмети в банята с вас.

l Страх от водата

Започнете с празна вана, като само стоите в нея и след това излезете отново. Ако това успее, започнете процеса с много малко количество вода, налята вече във ваната. Постепенно увеличавайте количеството на водата, но много бавно. Някои деца коленичат, но не сядат във ваната, приемете това.

l Ваната е хлъзгава.

Използвайте нехлъзгаща се подложка, възглавнички за вана, ръкохватки от двете страни на ваната. Опитайте с пластмасова седалка или столче във ваната.

l Не харесва да е повдигано.

Намерете нещо, което да използвате като стъпало.

l Направете ваната интересна.

Инициали за вана или играчки, закачени отстрани на ваната, интересни съдове, например сита или бутилки, опитайте вана с пяна или оцветете водата.

l Температурата на водата

Променяйте я – някои деца могат да предпочитат много хладка вода.

l Не обича сапуна.

Опитайте с течен сапун и сапунени животни, цветя и т.н., или изобщо без сапун, за да започнете. Опитайте сапуни с различни аромати.

l Плаши се от душа над него/ и че може водата да в очите.

Оставете го закачен или го отстранете. Ако могат да боравят с него, уверете се, че водата няма да стане изведнъж студена или гореща.

l Плаши се от тъканта на гъбата за триене.

Опитайте различни материи, например тензух, мек плат, жарсе, гъба.

l Плаши се от височината на възрастния.

Коленичете, за да сте на нивото на детето.

l Не иска да седне.

Приемете да се къпе право, като поощрявате детето да коленичи, след като са минали няколко седмици. Поставете стол във ваната.

l Плаши се от крановете или отраженията върху тях.

Покрийте ги с кърпа.

l Плаши се от гореща вода.

Дайте на детето да опита водата, преди да влезе в нея.

l Плаши се от мътна вода-не може да види частите на тялото си.

Поддържайте водата бистра.

l Плаши се от водата във ваната, изтичаща в канала.

Изведете детето, преди да изпразните ваната.

l Не иска да излезе от ваната.

Накарайте вашето дете да разбере, че времето за къпане свършва, например „след пет минути е време да излизаш от ваната”. Не го грабвайте, за да го извадите. Извадете тапата и изпразнете ваната, докато то е в нея.

Първо извадете играчките. Предложете нещо интересно, например вечеря, интересно видео.

Използвайте кърпи с картинки. Загрейте кърпите.

l Плаши се да е увито в хавлията (задушава се).

Използвайте малка хавлиена кърпа или, ако е топло, оставете го да изсъхне без избърсване.

l Плаши се от материята на хавлията.

Не я използвайте.

l  Не иска да си мие главата.

Водата или сапунът в очите са тези, които ги плашат. Може да опитате с лента на челото. Някои деца предпочитат да стоят на стол с глава наведена назад. Сухите шампоани са по-слабата алтернатива.

Препоръки за къпането:

  • Опитайте се да дадете на вашето дете да забележи, че е време за къпане, например „след 10 минути е времето за къпане” – „след 5 минути” и т.н. Не позволявайте времето за къпане да настъпва изведнъж като шок.
  • Преди всичко, просто приемете, че отиването до банята или дори до вратата й, без да се разстройва, може да бъде огромно постижение за някои деца.
  • Ще ви трябва търпение. Не пришпорвайте детето твърде много. Направете опит с различни ритуали( например съблечете детето, преди да отидете в банята). Някои деца предпочитат да са сами във ваната, други се плашат да останат сами. Някои деца пият от водата във ваната, не се притеснявайте за това, а му предложете напитка (в пластмасова чаша).
  • Опитайте се да приключите с положителна бележка, дори да сте преминали и само една стъпка отвъд прага на банята.

 

МИЕНЕ НА РЪЦЕТЕ И ЛИЦЕТО

Затруднение

Решение

l Не обича мивката или крановете.

 

Друга мивка, леген за измиване(може би в друга стая) или ярко оцветен леген.

l Не обича сапун.

Това може би са мирисът, формата, цветът, материалът. Опитайте с различни видове сапун(течен, с различни цветове, без мирис, вана с пяна, малък/голям сапун, с форма на герои или животни).

 

l Не харесва гъбата за триене.

 

С картинки, памучни и други материи.

l Не харесва водата.

Опитайте с оцветена вода, пяна. Използвайте водни играчки.

l  Не харесва хавлиената кърпа.

С различни картинки или от друга материя.

Препоръки за миенето на ръцете и лицето: Моделирайте дейността съобразно вашето дете, за да му покажете какво да прави. Отбелязвайте малките стъпки и бъдете готови да приемете дори само потапянето на ръцете във водата като начало.

 

МИЕНЕ НА ЗЪБИ

Затруднение

Решение

l Не харесва четката за зъби.

 

Опитайте с различни цветове/ форми и материи(мека или твърда). Сложете парче плат/гъбка върху дръжката или да е гумена, за по-добър захват. Пробвайте музикална четка или електрическа. Позволете на детето само да избере своята четка за зъби.

l Не иска да сложи четката за зъби в устата.

Опитайте с игра на влакове / тунели/самолети. Използвайте четката без паста за зъби, суха четка, прах за зъби.

l Не харесва паста за зъби.

Опитайте с различен цвят, вкус. Потопете четката във вода за уста. Пробвайте с прах за зъби. Дайте на детето да избере.

l Смукане на четката за зъби.

Оставете детето първоначално да изяде много паста за зъби. Не настоявайте да плюе след миенето на зъбите.

l Детето не иска да си четка зъбите, когато четката за зъби е в устата му.

Внимателно опитайте ръка върху ръка.

Използвайте за него огледало, за да се вижда. Подкрепяйте главата на детето с ръката си. Променете своето положение – отпред ли отзад.

Поощрете детето да четка вашите зъби.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Използвани ресурси:

1. Живот с аутизъм, Brenda Hatton