Автор: Михаела Георгиева, ерготерапевт ЦСОП-Варна
Затруднение | Решение |
Вземане храната или напитките на другите. | Сложете покривчица/подложка с отличителен цвят. Детето ще научи, че неговото място е само това. Сядайте между детето и другите. Поставяйте чиниите и храната на другите извън неговия обсег. Когато детето се опита да вземе храната на другите, вземете ръката му и я върнете на мястото й. |
Хвърляне на предмети върху масата, например ножове, чинии. | Спокойно и настоятелно накарайте детето да почисти храната. Похвалете го, ако се храни. Не използвайте отнемане на храна като наказание. Опитайте се да анализирате защо това се случва-страх, промяна, неприязън и т.н. Отстранете го, ако е възможно.Седете до детето. Има ефект воденето на ръката на детето (ръка върху ръка).Дали това поведение е станало навик? Ако да, поддържайте строг надзор и не позволявайте то да се прояви. Използвайте пластмасови прибори и съдове, ако е опасно. |
Изплюване на храни и напитки. | Каква е причината?- отвращение от храната, наситило се е и не може да изрази това, и т.н. Ако храната не му харесва, опитайте стратегиите за въвеждане на нова храна(на много малки стъпки и с похвала). Ако се е наситило, научете го на начини да изразява това и осигурете отделна чиния за излишната храна. |
Повръщане. | Може да е сензорна причина-необходимостта от вкус в устата(опитайте бонбони със силен вкус, например ментови). Причината може и да е отегчение. Поддържайте активността на детето. Това може и да е манипулативно поведение, търсещо внимание(игнорирайте го и почистете, когато детето излезе от стаята). |
Повишена тревожност по време на хранене. | Защо детето се тормози? Дали е храната, помещението или другите хора? Ако е помещението или хората,първо, позволете на детето да се храни в своята стая, само. Втората стъпка е да го поощрите да изяде пудинга си в трапезарията, само.После за половината хранене, след това за цялото хранене и т.н.Хората могат да бъдат въвеждани в помещението по същия начин, ако затрудненията са в тях. |
Избягване от масата. | Ако храната е тази, която безпокои детето, дайте му една лъжица от любимото му ястие, след това една лъжица от новата храна и т.н.Нека детето да знае каква дейност ще го очаква след хранене като награда.Сядайте до детето. Строгият надзор е съществен. Използвайте таймер, за да покажете колко дълго се очаква да седи на масата. Постепенно увеличавайте това време. |
Играе с храната/не я яде. | Седнете близо до детето и физически водете ръката му, за да се храни. Давайте му малки порции и преместете чинията настрана, за кратко време, ако играта продължи. |
Прехранване/вземане на допълнителна храна от хладилника. | Ограничете позволените количества храна. Ако прекалява, помислете как да направите допълнителната храна недостъпна, например да се държи нависоко, да се заключва хладилника и т.н. |
Изяждане на храната всеки път в една и съща последователност. | Ние всички имаме определени навици на хранене и ако това не е голям проблем, можете да решите просто да го игнорирате. |
Мании относно храната/отказване на храна. | Позволете на детето първо да поиграе с тази храна или подобна, структури, които наподобяват неприятното. То трябва да свикне с допира, мириса, цвета/формата и чак тогава да го изяде.Смесете ги с храни, които детето харесва. Сипете храната в любима чиния, използвайте любими прибори.Увеличавайте количествата постепенно. |
Ядене на храна само с един и същи цвят, една и съща структура и т.н. | Тук отново важи правилото-да се опознае първо храната. Въвеждайте нови храни една по една и не го карайте да бърза. Постепенно въвеждайте леки промени, например постепенно сгъстявайте храната или разреждайте напитките до по-бледи цветове. Въвеждайте детето в кухнята при приготвянето на храната. |
Пълнене на устата с много храна и задавяне. | Използвайте чаена лъжичка, малка чаша, поставяйте хапките една по една в чинията. |
Поемане на много малки хапки/отказване на храна. | Давайте малки количества от любима храна, похвалете, водете ръката. Хапките една по една в чинията. Наградете, когато всичко е изядено. |
Държане на храната в устата. | Възможна причина е да изпитва нужда от вкус и консистенцията в устата. Наблюдавайте с кои храни се проявява. Може да се прилага масаж на оралната мускулатура на лицето. Давайте следващата лъжица само след преглъщане на предишната. Поддържайте порциите малки. Сядайте до детето и му оставете много време. |
Пиене на горещи напитки без усещане за топлина. | Започнете, като давате само леко топли напитки и храна. Повишавайте постепенно температурата.Изисквайте детето първо да я почувства-с пръст, да пипне. Научете детето да духа храните/напитките. Научете го да познава горещо / топло /студено. Научете го да отпива малки глътки и да не гълта. |
Иска да се храни само на едно и също място/по едно и също време/в една и съща чиния и т.н. | Въвеждайте постепенно ново място, нови съдове, ново време. Давайте предимно предпочитана храна на непознати места. На ново място запазете същото време, същата чиния и т.н. Помолете в училище за съдействие в това да местят детето, да се храни на различни места. |
Ядене на нехранителни вещества. | Ако са безопасни, например трева, казвайте да не яде, но може и да не обръщате внимание. Ако е потенциално опасно, например стъкло, гъби, пясък, токсични в-ва и т.н., отстранете детето от тази ситуация или отстранете веществото. Дръжте ръцете на детето, за да спре да взема. Кажете строго да не прави това и му дайте нещо подходящо за ядене. Околната среда да бъде освободена от опасни предмети. Необходимо е строго наблюдение през цялото време. |
Ключови правила
- Защо моето дете прави това? Опитайте се най-напред да установите функцията на даденото поведение.
- Създавайте приоритети. Работете първо върху най-важните задачи.
- В началото трудните поведения могат да се влошат. Това обикновено се случва, преди положението да се подобри.
- Не се отчайвайте и не се отказвайте, постоянствайте и продължавайте, когато сте в състояние.
- Поведението не се е формирало за една нощ и следователно не може да бъде променено за една нощ. Бъдете търпеливи и дайте време на себе си и вашето дете.
Използвани ресурси:
1. Живот с аутизъм, Brenda Hatton
Изображение: Freepik
1 февруари 2020