Автор: Михаела Георгиева, ерготерапевт ЦСОП-Варна
Времето, прекарано в насърчаване на детето да постигне такава независимост може да бъде също толкова продуктивно, както и времето прекарано в игри, и в допълнение, създава възможности за изграждане на по-високо ниво на осъзнаване и доверие.
За започване на програма за ползване на тоалетната детето трябва да бъде:
- Физически готово – това означава, че трябва да има контрол върху мускулите си и да няма възпаление на пикочния мехур(консултация с лекар, ако има медицински причини).
- Психологически готово – да е способно, да се чувства възнаградено от това, което се случва по време на програмата.
План за ходене до тоалетна
- Започнете с леко увеличаване на приема на течности.
- Заведете детето до тоалетната или на гърнето точно преди времето, когато то обичайно се подмокря (според направените наблюдения).
- Уверете се, че детето е спокойно, докато е в тоалетната или на гърнето (държане на любима играчка, четене на книга или пеене може да помогне).
- Ако детето използва тоалетната или гърнето, покажете му какво е направило, похвалете го и незабавно го възнаградете(според личните предпочитания).
- Ако започне да се подмокря, опитайте се да го накарате бързо да отиде до тоалетната, тъй като дори и най-малкото облекчаване на правилното място си заслужава да бъде възнаградено. По този начин детето може бързо на научи какво искаме от него, особено ако не избухваме при неговите грешки. Използвайте тренировъчни гащички, вместо памперс.
Затруднение | Решение |
Детето изглежда не забелязва, когато е мокро/изцапано. | Ако не е достатъчно голямо, по-добре да се опита по-късно. |
То е мокро през цялото време. | Може детето да не е готово още за ползване на тоалетна. |
Детето не иска дори да отиде до банята. | Използвайте гърне (поставете го на любимото му място, сред неговите неща). Постепенно го премествайте по-близо до банята. Направете я привлекателно място (използвайте специални играчки, комикси, занимания; питайте с рисунки, специални тапети, плакати на любимите му герои). |
Детето не иска дори да седне на тоалетната чиния. | Седнете на тоалетната и вземете детето на коляното си, като постепенно, след много опити, го преместете. Възнаградете моментално детето за сядането на тоалетната (дори и за секунди). В началото може да е необходимо то да сяда върху спуснатия капак на тоалетната чиния-като се занимава с нещо любимо.Може би то не обича краката му да висят във въздуха. Използвайте поставка или детска седалка за тоалетна. |
Детето просто стои/клечи и се подмокря. | Опитайте се поне това да се случва в банята. Наблюдавайте го за признаци, нервничене, тъпчене на едно място, дърпане на панталоните и др. Опитайте се поне част от „ходенето”да е в тоалетната. |
Не ви казва, когато има нужда да „ходи”. | В зависимост от начина на изразяване на детето(когато му се „ходи”), кажете думата „тоалетна” и/или направете знак, покажете символ, снимка на тоалетна, преди да го заведете. Оставете символа или снимката достъпна за детето, то накрая може би ще ви покаже от какво се нуждае. |
Детето задържа урината (в/извън тоалетната), когато не носи пелена. | Уверете се, че пие достатъчно течности. Изкъпете го, дайте му да си играе с купа с вода ,да слуша струйка течаща в мивката вода. Опитайте се, ако можете, да хванете поне няколко капки в тоалетната. Правете упражнения(виж по-долу)с детето. Нека бъде по-активно. |
Има трудности при ходене по голяма нужда (в/извън тоалетната, с/без пелена). | Обърнете внимание какви храни приема. Следвайте прост режим за раздвижване. |
Изглежда времето и енергията никога не стигат за спазване на една програма както трябва | Преживява ли семейството някакъв стрес/напрежение в момента?Прането и преобличането трудни ли са в момента? Очаквайте много мокри дрехи в началото. Може би е най-добре да започнете програмата през лятото. |
Прекалено заети/ болни/ уморени сме, за да спазваме правилно програмата днес. Днес излизаме навън. | Оставете програмата за един ден, по време на почивката и т.н. По-добре е да ползвате пелена/гърне и др. |
Подходящи упражнения, ако детето не иска да ходи до тоалетна
!!! Използвайте тренировъчни гащички вместо памперс. (отначало често ще се наложи да перете)
!!! Давайте на детето достатъчно течности.
!!! Нека детето да се движи повече (двигателни игри/упражнения).
!!! Поощрявайте и го хвалете.
Използвани ресурси:
1. Живот с аутизъм, Brenda Hatton
Изображение: Bob Vila
26 февруари 2020