Автор: Михаела Георгиева, ерготерапевт ЦСОП-Варна
Социално включване
Средата има значение за включване и участието на децата в дейности. Ролята на родителите е решаваща. Социалната среда е представена от семейство, връстници/приятели и в общността. Тя подсигурява на децата безопасен, подходящ и подкрепящ достъп до околната среда. Детето трябва да функционира ефективно в различен контекст-в дома и извън него, училището, здравна услуга и др. Околната среда предоставя множество стимули за развитие, но същевременно може да е бариера за социалното му включване. Важна е връзката с природата, която трябва да бъде поощрявана и осигурявана.
(!) Излизанията са важни за изграждането у детето на познания за света.
Вкъщи те са се научили да се доверяват на ограничената среда, в която живеят, както и на малкото хора, които я споделят с тях. Навън пространствата са по-големи, средата различна и непредсказуема. Доброто планиране и осигурената подкрепа, от близките, позволяват тази стъпка от развитието на детето да премине по-лесно.
Мотивация:
Интересът на детето е по-голям от неговия страх, от нещо ново – мотивацията превъзмогва безпокойството. Ето защо не се отказвайте да опитвате нови дейности. Добре би било, обаче, предварително да подготвите детето.
Преход:
Някои от децата могат сами да усвоят какво им предстои и затова не се безпокоят. Но други не могат да предвидят тези промени. Детето се нуждае от подготовка за новото(преходите).
Подготовка:
- Ако детето ви разбира, обяснете му къде отивате. Простите думи са може би по-ефективни, например „магазин” или „баба” и т.н. Ако думите са объркващи, дайте на детето някакво друго подсказване (асоцииращ предмет), например чанта за пазаруване или ключовете от колата, които са свързани с мястото или дейността. Подготовка с фотографии на местата, където редовно ходите, или на хората, които посещавате. Ламинирани ги дайте на детето да ги държи, докато пътувате, за да му напомнят за тяхното предназначение. Всички в семейството трябва да ги използват.
- Подгответе детето за продължителността на посещението (час, седмица и т.н.) и какво ще се случи, когато то завърши (например „след това се връщаме вкъщи да пием чай”). Ако е някаква любима дейност му обяснете дали и кога ще се занимава с нея отново. Подгответе ги за края на заниманието(„5 минути до края”). При нужда,можете да организирате „завършваща” дейност-любима храна, комикс, филмче и др.
- При определени обстоятелства си струва да информирате околните/роднините предварително за вашето посещение, с цел да получите тяхната подкрепа.
Безопасност
- Много деца имат намалено или никакво чувство за опасност в обществото.
- Физически предпазни мерки: Помощни каишки,особено ако детето не обича да се държи за ръка. Паркирането е добре да се избере така, че да сведе до минимум пресичането на улици. Пешеходните зони предлагат по-безопасна среда.
- Отскубване: Ако вниманието на детето се грабва от нещо вълнуващо и то се отклонява, като забравя за опасността. Прости и подходящи награди, които да поощрят детето да стои близо, могат да бъдат полезни. Променяйте наградата от време на време, за да я поддържате интересна. Самата похвала често е добър мотиватор.
- Непознати: Някои деца не правят разлика между приятели и непознати, и показват голяма привързаност. Добре е детето да бъде научено на по-приемливи начини за поздравяване, докато е малко, например да се здрависва, да се усмихва или да казва „Добър ден”.
Справяне със стреса или избухванията в обществото
Ако вече сте се сблъсквали с тази ситуация сред хората, опитайте се да определите каква е била причината за избухването, за да бъдете подготвени за следващия път. Какво става по време на избухването, какво се случва точно преди него и след него?
Бъдете готови за избухване, отколкото да чакате то да се появи-например да криете любима играчка или почерпка за спешни случаи. Това ще ви даде доверие в собствените сили и е по-вероятно да работи.Част от вашите трудности в обществото се дължат на това, че е малко вероятно някой около вас да ви разбере, а посред избухването вие не сте в състояние да обясните. Ако посещавате някое място редовно, полезно е да осведомите персонала за затрудненията на вашето дете. Те могат да разберат положение ви и да получите по-снизходително отношение.
Затрудниение | Решение |
Детето иска да отиде някъде, където вие не сте предвидили. | Обяснете няколко пъти къде отивате или защо трябва. Ако желаното от детето място може да бъде посетено по-късно, кажете му кога(„след пазаруване”, „в понеделник”, „през лятото”).Опитайте се да насочите вниманието към приятна част от излизането(„ще отидем до магазина да купим играчка от автомата”). Ако е необходимо подгответе любима играчка/лакомство за спешни случаи(НО ГИ ИЗПОЛЗВАЙТЕ С МЯРКА!). |
Детето не иска да отиде някъде, където сте предвидили. | Уверете се, че детето е наясно с предвиденото местоназначение. Обяснете отново. Помислете дали има нещо затрудняващо на това място, което да предизвиква отрицателна реакция. |
Детето се измъчва от тълпи. | Избягвайте ги, ако е възможно. Избирайте ненатоварено време за пътуване, пазаруване и т.н. |
Реакция срещу внезапни шумове и събития. | Някои деца се успокояват от коментарите на родителите за непосредствено предстоящите събития, например „това е едно малко момче”, „това е зоомагазинът”, „идва камион” . Ако това помага, придържайте се към сбит и прост език и само към коментари, които мислите, че са полезни. |
Страх от животни, например кучета. | Вие ще трябва да бъдете техния радар, за да ги предупреждавате и след това открито да им вдъхнете увереност. |
Детски празници. | Подобно на тълпите, празниците могат да бъдат кошмарни за някои деца, а други ги обичат въпреки това. Вашите реакция и поведение зависят от детето. |
Чакане. | Обяснете защо чакате, като поощрите детето, например „нашият ред е след онази госпожа”, „след 5 минути”, „когато си изпия кафето” или „нека да видим дали автобусът идва”. |
Детето не иска да влезе в магазина. | Потърсете причината – прекалено ярки светлини, твърде шумно, твърде много хора, необичайни миризми. Използването на шапка с козирка/слънчеви очила или слушалки са идеи да насърчите детето да се отпусне. |
Детето избухва в магазина. | Осведомете персонала за затрудненията. Предварително обяснете на детето къде отивате и какво ще правите. Използвайте много фотографии-на магазина, на продуктите и хората вътре. За детето това е непредвидимо място. |
Детето не иска да сътрудничи, когато пробвате нови дрехи или обувки. | Избирайте удобни обувки от приятен, за детето, материал. Каталогът за покупки, с номерата, е също една добра алтернатива. |
Детето се безпокои за направлението, в което ще пътува. | Подгответе се със снимка на мястото, помощен предмет. Обяснете му. |
Детето се безпокои, когато „познатия път” се промени. | Отделете време да подготвите детето за промяната. Подскажете му с познатите вече начини. |
Детето вдига тревога от шум, който издава колата. | Открийте кой точно шум е обезпокояващ и ако можете го отстранете. Вариант е да прикриете шума с любима музика от радиото или собствени слушалки. |
Детето се безпокои, когато пътува с автобус или влак. | Опитайте се да пътувате в тихи времена, извън „пиковите часове”, и постепенно го приучете на търпимост към другите. Ако това е в натоварено време, може да помогне любима играчка/занимание или музика. |
Тревожността на детето предизвиква пътна болест. | Използването на торбички може да бъде много успешно. |
Посещение при зъболекар или друг лекар | Често е по-добре просто да се посети зъболекарския кабинет, без да се правят никакви опити да се прегледат зъбите. Направете това няколко пъти, така че детето да свикне с миризмите на стаята, с шумовете и със зъболекарския стол. Гумените ръкавици могат да са плашещи. Позволете на детето да си играе вкъщи с тях и да опознае техния мирис и материя.Използвайте ролева игра. Упражнявайте се с малки огледалца и записи на звуци. Разглеждайте тематични книжки или филми .Използвайте поощрения и награди. |
Източници:
1. „Живот с аутизъм“, Brenda Hatton
2. „Ерготерапия в педиатрията“, Петя Минчева
Изображение: Freepik
24 януари 2020