Автор: Михаела Георгиева, ерготерапевт ЦСОП-Варна
Дейности от самообслужването
За много родители тези дейности са област от ежедневието с голяма важност. Да не забравяме, че децата може да не виждат никакъв смисъл от това или за тях да е плашещо. Трябва да мотивираме детето да вземе участие, като направим дейностите забавни и ги прилагаме чрез игра.
Къпане
Затруднение | Решение |
Температура в банята | Убедете се, че банята е топла и удобна. |
Звукова среда | Пуснете запис на музика или любима приказка. |
Огледала | Покрийте ги, ако създават затруднения. |
Осветление | Омекотена светлина, крушки с различни цветове. Може би флуоресцентното осветление създава трудности. |
Плочки или фигури на стената | Покрийте ги с плат или рисунки. |
Пара в банята | Пуснете водата, първо студената, и оставете парата да спадне, преди да доведете детето в банята. |
Подът | Използвайте голяма постелка за баня, ако няма килим, или перяща се покривка с познати герои. |
Мирисът | Направете опит с различни ароматизатори в банята, като използвате масла или парфюмирани свещи. Или опитайте без миризми в банята. |
Шумът на водата | Подгответе ваната, преди да отидете в банята. |
Липса на интерес | Окачете подвижни висящи играчки над ваната, плуващи такива или вземете любими играчки/предмети в банята с вас. |
Страх от водата | Започнете с празна вана, като само стоите в нея и след това излезете отново. Ако това успее, започнете процеса с много малко количество вода, налята вече във ваната. Постепенно увеличавайте количеството на водата, но много бавно. Някои деца коленичат, но не сядат във ваната, приемете това. |
Ваната е хлъзгава. | Използвайте нехлъзгаща се подложка, възглавнички за вана, ръкохватки от двете страни на ваната. Опитайте с пластмасова седалка или столче във ваната. |
Не харесва да е повдигано. | Намерете нещо, което да използвате като стъпало. |
Направете ваната интересна. | Инициали за вана или играчки, закачени отстрани на ваната, интересни съдове, например сита или бутилки, опитайте вана с пяна или оцветете водата. |
Температурата на водата | Променяйте я – някои деца могат да предпочитат много хладка вода. |
Не обича сапуна. | Опитайте с течен сапун и сапунени животни, цветя и т.н., или изобщо без сапун, за да започнете. Опитайте сапуни с различни аромати. |
Плаши се от душа над него/ и че може водата да в очите. | Оставете го закачен или го отстранете. Ако могат да боравят с него, уверете се, че водата няма да стане изведнъж студена или гореща. |
Плаши се от тъканта на гъбата за триене. | Опитайте различни материи, например тензух, мек плат, жарсе, гъба. |
Плаши се от височината на възрастния. | Коленичете, за да сте на нивото на детето. |
Не иска да седне. | Приемете да се къпе право, като поощрявате детето да коленичи, след като са минали няколко седмици. Поставете стол във ваната. |
Плаши се от крановете или отраженията върху тях. | Покрийте ги с кърпа. |
Плаши се от гореща вода. | Дайте на детето да опита водата, преди да влезе в нея. |
Плаши се от мътна вода-не може да види частите на тялото си. | Поддържайте водата бистра. |
Плаши се от водата във ваната, изтичаща в канала. | Изведете детето, преди да изпразните ваната. |
Не иска да излезе от ваната. | Накарайте вашето дете да разбере, че времето за къпане свършва, например „след пет минути е време да излизаш от ваната”. Не го грабвайте, за да го извадите. Извадете тапата и изпразнете ваната, докато то е в нея.Първо извадете играчките. Предложете нещо интересно, например вечеря, интересно видео.Използвайте кърпи с картинки. Загрейте кърпите. |
Плаши се да е увито в хавлията (задушава се). | Използвайте малка хавлиена кърпа или, ако е топло, оставете го да изсъхне без избърсване. |
Плаши се от материята на хавлията. | Не я използвайте. |
Не иска да си мие главата. | Водата или сапунът в очите са тези, които ги плашат. Може да опитате с лента на челото. Някои деца предпочитат да стоят на стол с глава наведена назад. Сухите шампоани са по-слабата алтернатива. |
Препоръки за къпането
- Опитайте се да дадете на вашето дете да забележи, че е време за къпане, например „след 10 минути е времето за къпане” – „след 5 минути” и т.н. Не позволявайте времето за къпане да настъпва изведнъж като шок.
- Преди всичко, просто приемете, че отиването до банята или дори до вратата й, без да се разстройва, може да бъде огромно постижение за някои деца.
- Ще ви трябва търпение. Не пришпорвайте детето твърде много. Направете опит с различни ритуали( например съблечете детето, преди да отидете в банята). Някои деца предпочитат да са сами във ваната, други се плашат да останат сами. Някои деца пият от водата във ваната, не се притеснявайте за това, а му предложете напитка (в пластмасова чаша).
- Опитайте се да приключите с положителна бележка, дори да сте преминали и само една стъпка отвъд прага на банята.
Миене на лицето и ръцете
Затруднение | Решение |
Не обича мивката или крановете. | Друга мивка, леген за измиване(може би в друга стая) или ярко оцветен леген. |
Не обича сапун. | Това може би са мирисът, формата, цветът, материалът. Опитайте с различни видове сапун(течен, с различни цветове, без мирис, вана с пяна, малък/голям сапун, с форма на герои или животни). |
Не харесва гъбата за триене. | С картинки, памучни и други материи. |
Не харесва водата. | Опитайте с оцветена вода, пяна. Използвайте водни играчки. |
Не харесва хавлиената кърпа. | С различни картинки или от друга материя. |
Препоръки за миенето на ръцете и лицето
Моделирайте дейността съобразно вашето дете, за да му покажете какво да прави. Отбелязвайте малките стъпки и бъдете готови да приемете дори само потапянето на ръцете във водата като начало.
Миене на зъби
Затруднение | Решение |
Не харесва четката за зъби. | Опитайте с различни цветове/ форми и материи(мека или твърда). Сложете парче плат/гъбка върху дръжката или да е гумена, за по-добър захват. Пробвайте музикална четка или електрическа. Позволете на детето само да избере своята четка за зъби. |
Не иска да сложи четката за зъби в устата. | Опитайте с игра на влакове / тунели/самолети. Използвайте четката без паста за зъби, суха четка, прах за зъби. |
Не харесва паста за зъби. | Опитайте с различен цвят, вкус. Потопете четката във вода за уста. Пробвайте с прах за зъби. Дайте на детето да избере. |
Смукане на четката за зъби. | Оставете детето първоначално да изяде много паста за зъби. Не настоявайте да плюе след миенето на зъбите. |
Детето не иска да си четка зъбите, когато четката за зъби е в устата му. | Внимателно опитайте ръка върху ръка.Използвайте за него огледало, за да се вижда. Подкрепяйте главата на детето с ръката си. Променете своето положение – отпред ли отзад.Поощрете детето да четка вашите зъби. |
Използвани ресурси:
1. Живот с аутизъм, Brenda Hatton
Изборажение: Freepik
16 януари 2020