Да се научим да бъдем чисти

Автор: Михаела Георгиева, ерготерапевт ЦСОП-Варна

Дейности от самообслужването

За много родители тези дейности са област от ежедневието с голяма важност. Да не забравяме, че децата може да не виждат никакъв смисъл от това или за тях да е плашещо. Трябва да мотивираме детето да вземе участие, като направим дейностите забавни и ги прилагаме чрез игра. 

Къпане

ЗатруднениеРешение
Температура в банятаУбедете се, че банята е топла и удобна.
Звукова средаПуснете запис на музика или любима приказка.
ОгледалаПокрийте ги, ако създават затруднения.
ОсветлениеОмекотена светлина, крушки с различни цветове. Може би флуоресцентното осветление създава трудности.
Плочки или фигури на стенатаПокрийте ги с плат или рисунки.
Пара в банятаПуснете водата, първо студената, и оставете парата да спадне, преди да доведете детето в банята.
ПодътИзползвайте голяма постелка за баня, ако няма килим, или перяща се покривка с познати герои.
МирисътНаправете опит с различни ароматизатори в банята, като използвате масла или парфюмирани свещи. Или опитайте без миризми в банята.
Шумът на водатаПодгответе ваната, преди да отидете в банята.
Липса на интересОкачете подвижни висящи играчки над ваната, плуващи такива или вземете любими играчки/предмети в банята с вас.
Страх от водатаЗапочнете с празна вана, като само стоите в нея и след това излезете отново. Ако това успее, започнете процеса с много малко количество вода, налята вече във ваната. Постепенно увеличавайте количеството на водата, но много бавно. Някои деца коленичат, но не сядат във ваната, приемете това.
Ваната е хлъзгава.Използвайте нехлъзгаща се подложка, възглавнички за вана, ръкохватки от двете страни на ваната. Опитайте с пластмасова седалка или столче във ваната.
Не харесва да е повдигано.Намерете нещо, което да използвате като стъпало.
Направете ваната интересна.Инициали за вана или играчки, закачени отстрани на ваната, интересни съдове, например сита или бутилки, опитайте вана с пяна или оцветете водата.
Температурата на водатаПроменяйте я – някои деца могат да предпочитат много хладка вода.
Не обича сапуна.Опитайте с течен сапун и сапунени животни, цветя и т.н., или изобщо без сапун, за да започнете. Опитайте сапуни с различни аромати.
Плаши се от душа над него/ и че може водата да в очите.Оставете го закачен или го отстранете. Ако могат да боравят с него, уверете се, че водата няма да стане изведнъж студена или гореща.
Плаши се от тъканта на гъбата за триене.Опитайте различни материи, например тензух, мек плат, жарсе, гъба.
Плаши се от височината на възрастния.Коленичете, за да сте на нивото на детето.
Не иска да седне.Приемете да се къпе право, като поощрявате детето да коленичи, след като са минали няколко седмици. Поставете стол във ваната.
Плаши се от крановете или отраженията върху тях.Покрийте ги с кърпа.
Плаши се от гореща вода.Дайте на детето да опита водата, преди да влезе в нея.
Плаши се от мътна вода-не може да види частите на тялото си.Поддържайте водата бистра.
Плаши се от водата във ваната, изтичаща в канала.Изведете детето, преди да изпразните ваната.
Не иска да излезе от ваната.Накарайте вашето дете да разбере, че времето за къпане свършва, например „след пет минути е време да излизаш от ваната”. Не го грабвайте, за да го извадите. Извадете тапата и изпразнете ваната, докато то е в нея.Първо извадете играчките. Предложете нещо интересно, например вечеря, интересно видео.Използвайте кърпи с картинки. Загрейте кърпите.
Плаши се да е увито в хавлията (задушава се).Използвайте малка хавлиена кърпа или, ако е топло, оставете го да изсъхне без избърсване.
Плаши се от материята на хавлията.Не я използвайте.
Не иска да си мие главата.Водата или сапунът в очите са тези, които ги плашат. Може да опитате с лента на челото. Някои деца предпочитат да стоят на стол с глава наведена назад. Сухите шампоани са по-слабата алтернатива.

Препоръки за къпането

  • Опитайте се да дадете на вашето дете да забележи, че е време за къпане, например „след 10 минути е времето за къпане” – „след 5 минути” и т.н. Не позволявайте времето за къпане да настъпва изведнъж като шок.
  • Преди всичко, просто приемете, че отиването до банята или дори до вратата й, без да се разстройва, може да бъде огромно постижение за някои деца.
  • Ще ви трябва търпение. Не пришпорвайте детето твърде много. Направете опит с различни ритуали( например съблечете детето, преди да отидете в банята). Някои деца предпочитат да са сами във ваната, други се плашат да останат сами. Някои деца пият от водата във ваната, не се притеснявайте за това, а му предложете напитка (в пластмасова чаша).
  • Опитайте се да приключите с положителна бележка, дори да сте преминали и само една стъпка отвъд прага на банята.

Миене на лицето и ръцете

ЗатруднениеРешение
Не обича мивката или крановете. Друга мивка, леген за измиване(може би в друга стая) или ярко оцветен леген.
Не обича сапун.Това може би са мирисът, формата, цветът, материалът. Опитайте с различни видове сапун(течен, с различни цветове, без мирис, вана с пяна, малък/голям сапун, с форма на герои или животни). 
Не харесва гъбата за триене. С картинки, памучни и други материи.
Не харесва водата.Опитайте с оцветена вода, пяна. Използвайте водни играчки.
Не харесва хавлиената кърпа.С различни картинки или от друга материя.

Препоръки за миенето на ръцете и лицето

Моделирайте дейността съобразно вашето дете, за да му покажете какво да прави. Отбелязвайте малките стъпки и бъдете готови да приемете дори само потапянето на ръцете във водата като начало.

Миене на зъби

ЗатруднениеРешение
Не харесва четката за зъби. Опитайте с различни цветове/ форми и материи(мека или твърда). Сложете парче плат/гъбка върху дръжката или да е гумена, за по-добър захват. Пробвайте музикална четка или електрическа. Позволете на детето само да избере своята четка за зъби.
Не иска да сложи четката за зъби в устата.Опитайте с игра на влакове / тунели/самолети. Използвайте четката без паста за зъби, суха четка, прах за зъби.
Не харесва паста за зъби.Опитайте с различен цвят, вкус. Потопете четката във вода за уста. Пробвайте с прах за зъби. Дайте на детето да избере.
Смукане на четката за зъби.Оставете детето първоначално да изяде много паста за зъби. Не настоявайте да плюе след миенето на зъбите.
Детето не иска да си четка зъбите, когато четката за зъби е в устата му.Внимателно опитайте ръка върху ръка.Използвайте за него огледало, за да се вижда. Подкрепяйте главата на детето с ръката си. Променете своето положение – отпред ли отзад.Поощрете детето да четка вашите зъби.

Използвани ресурси:

1. Живот с аутизъм, Brenda Hatton

Изборажение: Freepik

Предишна статия

Следваща статия